جستو جو

30 گام برای موفقیت در امتحان

30 گام برای موفقیت در امتحان

به این سوالات چگونه پاسخ می دهید؟

امتحان چیست؟

چه تعریفی از آن دارید و آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

برخی از دانش آموزان معتقدند: امتحان فرصت مناسبی برای سنجش و ارزشیلبی معلومات و یادگیری هاست،بعضی دیگر می گویند: امتحان ابزاری است که می تواند موجبات آزردگی خاطر و رنجش دانش آموز را فراهم کند.

چرا که امتحان توسط معلم را به غلط انتقامی سهمگین می پندارند. شما چه تصوری از امتحان دارید؟

آیا با گروه اول موافقید یا هم رای گروه دوم هستید؟ به هر حال اگر جزه هر یک از دو گروه فوق باشید یا نظری دیگر در این مورد داشته باشید بهتر آن است که واقعیت پیرامون خود را از زاویه ای که شایسته است بنگرید.

به کدام گروه از دانش آموزان زیر تعلق دارید؟ آیا در امتحانات تا پاسی از شب بیدار می مانید و با شتاب هرچه بیشتر مطالب درسی را حفظ می کنید. یا در ایام امتحانات به مرور کردن مطالب درسی و رفع اشکال می پردازید و شبهای امتحان حتی کمی هم زودتر از معمول شبهای گذشته به خواب می روید؟

یا اینکه اصلاً توجهی به موضوع (امتحان) ندارید چون نتیجه آن خیلی مورد توجه شما قرار نمی گیرد؟

از امتحان، چه دارای تصویری مثبت باشید و چه دارای تصویری منفی، به دانش آموزان دسته اول تعلق داشته باشید یا به دسته دوم و یا حتی به دسته سوم، انتظار همه شما یک چیز است و آن کسب موفقیت در امتحان است.

این نوشتار در صدد آن است برای میل به این خواسته کسب موفقیت در امتحان روش هایی را نشان دهد که البته این روشها را نمی توان صرفاً مطالعه کرد و موفقیت را به دست آورد بلکه باید در عمل این روش ها را به طور مداوم و مستمر به کار گرفت. برای سهولت در مطالعه این روش ها و به کارگیری آن مراحل و گام هایی در نظر گرفته شده است. به شرح زیر می باشد.

گام اول   مطالعه جزوه

5 گام     قبل از امتحان

3 گام     شب امتحان

5گام     صبح امتحان

13 گام جلسه امتحان

3 گام   پس از امتحان

گام اول :

مطالعه دقیق این نوشتار به شما کمک می کند که با رعایت مفاد مطروحه در ان روشی مناسب را جهت دست یابی به رمز موفقیت در امتحانات بیاموزید.

گام های قبل از امتحان:

گام اول: خود را به جای معلم قرار دهید و سوالات امتحانی را شما طرح کنید. تصور کنید که یک معلم هستید و باید سوالات امتحانی را طرح کنید. به این ترتیب باید تعدادی سوال ساده متوسط و مشکل از کتاب درسی انتخاب کنید که البته پاسخ گویی به این سوالات تا حدود زیادی موفقیت شما را تضمین می کند. در ضمن باید توجه داشته باشید که بارم بندی سوالات هنگام طرح سوال حتماً لازم می باشد.

در صورتیکه مایل باشید می توانید از دانش آموزان زرنگ کلاس بخواهید آنان نیز برای شما سوال طرح کنند. دانش آموزان باهوش بعد از مطالعه دقیق یک کتاب می دانند که کتاب 100 صفحه ای را می شود حدوداً در 15 صفحه خلاصه نمود و نیز می گویند این کتاب حداکثر 20 الی 30 سوال اساسی بیشتر ندارد.

راه دیگر نیز امکان دارد: در صورت امکان سوالات امتحانی سال های پیش را تهیه کنید و آن ها را با سوالاتی که خود طرح کرده اید مقایسه کنید سپس سوالات مشترک را جدا کنید و در فراگیری آن ها کوشش نمایید.

گام دوم: مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی و ایجاد ارتباط ذهنی بین آن درس با سایر دروس و واقعیات زندگی سبب می شود که آنچه را خوانده اید برای همیشه در ذهن شما ثبت گردد و در حافظه شما باقی بماند.

گام سوم: مرور کردن و بیاد آوردن دروس امتحانی. با یادگیری نکات مهم هر درس و مرور دائمی آن ها می توانید برای همیشه خود را برای امتحان آماده نگه دارید.

چگونه کتاب را مرور کنیم:

1-    عنوان های اصلی و فرعی هر فصل کتاب را به یاد آورید و به این طریق میزان دقت و یادآوری خود را آزمایش کنید.

2-    هر قسمتی را که فراموش کرده اید و یا برای خود اشتباه تعریف کرده اید را یادداشت کنید تا بعداً با دقت و تاکید بیشتری آن ها را بخوانید.

3-    جزئیات هر قسمت از کتاب را برای خود بازگو نمایید.

4-    در آخر همه قسمت هایی را که برای خود بازگو کرده اید یک بار با سرعت بخوانید.

5-    یکی دیگر از راه های مرور کتاب درسی بازنویسی آن هاست. اگر کسی نتواند معنی آنچه را که خوانده است درک کند قادر به نوشتن آن هم نخواهد بود. نوشتن مطالب یکی پس از دیگری به صورت خلاصه موجب می شود که حتی ترتیب آنها را در ذهن خود ثبت کنید.

گام چهارم: تنظیم وقت در انجام کارهای درسی وقت خود را به گونه ای تنظیم کنید که به اندازه کافی فرصت مطالعه، استراحت، ورزش و ... داشته باشید. مطالعه مستمر و پیگیر زمانی مفید است که در خلال آن به استراحت و ورزش بپردازید.

انجام فعالیت های مناسب نظیر ورزش های آرام و پیاده روی می توانند شما را در سازماندهی مطالب فراگرفته شده یاری دهند. فعالیت های پرتحرک ورزشی انرژی های ساکن و غیر متحرک شما را به کار می اندازند و ظرفیت شما را بالا می برند و پس از یک استراحت مناسب متوجه خواهید شد بر سطح ظرفیت و توانایی مطالعه شما افزوده شده است و قادر هستید مدت بیشتری را صرف مطالعه کنید بدون شک فراموش نخواهید کرد مطالعه بیش از حد جز خستگی و ملامت خاطر سودی به ارمغان نمی آورد و بعلاوه رغبت شما را به مطالعه از بین خواهد برد.

 

 

گام پنجم: تمجید و تشویق

در حین و پس از انجام هر کاری مثل طرح سوال های امتحانی مطالعه عمیق و دقیق و ... و حتی ورزش و استراحت بیدرنگ خود را مورد تشویق قرار دهید.

چگونه خود را تشویق کنیم:

خود را در حین هر رفتار تقریباً درست تشویق کنید بهتر است هر رفتاری که انجام می دهید و یا به پایان رسانده اید بر روی یک برگه یادداشت کنید و یا آنرا در قالب یک جمله اظهار کنید و بدین طریق احساس موفقیت را در خود تقویت نمایید. سعی کنید چند ثانیه درنگ نموده تا موفقیت خود را به خوبی در سراپای وجودتان حس کنید. به خود یادآوری کنید که فرد موفقی هستید خود را به ادامه این رفتار یا کار درست تشویق کنید زیرا می خواهید دوباره آن احساس خوب را نسبت به رفتار خود حس کنید.

گام های شب امتحان

گام اول: از مشاجرات خانوادگی، رفت و آمدهای فراوان، حضور در مکان های شلوغ و پر سر و صدا، دیدن و یا شنیدن بیش از حد برنامه های تلوزیونی و سایر عواملی که موجب اتلاف وقت، تشویش خاطر و حواس پرتی می گردند جداً پرهیز کنید.

گام دوم: مطابق معمول هر شب حتی کمی زودتر استراحت کنید تا روز بعد با شادابی و نشاط بیشتری در جلسه امتحان حضور یابید و نیز سعی کنید شام مختصر و سبک میل کنید.

گام سوم: قیل از رفتن به بستر وسایل لازم و ضروری (کارت امتحانی، برگه امتحانی، خودکار، مداد و خط کش و ...) را آماده کنید.

گام های صبح امتحان

گام اول: پس از بیداری و به جای آوردن نماز بخوابید و به مطالعه مطالب خارج از موضوع امتحانی نظیر نشریات، روزنامه و ... بپردازید.

گام دوم: در صورت داشتن نیاز به مطالعه درسی مروری سطحی به مطالب داشته باشید سعی کنید با پیاده روی مختصر به بازسازی و سازماندهی مطالب و یادآوری آن ها در ذهن مبادرت ورزید.

گام سوم: حتماً صبحانه مناسب و یا غذای مغذی صرف کنید. بدون تغذیه مناسب مغز شما در انجام فعالیت های لازم مثل (حل مسئله یاد آوری و ...) دچار مشکل خواهد شد.

گام چهارم: سعی کنید زودتر از معمول روزانه از خانه خارج شوید تا عواملی از قبیل ترافیک باعث ایجاد نگرانی و تشویش از دیر رسیدن به جلسه امتحان نگردد.

گام پنجم: در صورتی که حضور در محیط مدرسه و شنیدن حرف های مختلف و اظهارات گوناگون دانش آموزان پیرامون درس موجب اغتشاش فکری شما می گردد بهتر است قبلاً این موضوع را با همکلاسی های خود دوستانه مطرح کنید و یا در روز امتحان ار آن ها فاصله بگیرد.

گام های جلسه امتحان

گام اول: اگر امتحان در کلاس خودتان برگزار می شود بهتر است در جای همیشگی خود بنشینید.

گام دوم: در روی صندلی و کنار آن جایی برای وسایل خود پیدا کنید که در طول امتحان راحت تر به آن ها دست یابید.

گام سوم: سعی کنید نگرانی و اضطراب بیمورد به خود راه ندهید با اعتماد به نفس و آرامش کامل در جای خود بنشینید.

گام چهارم: نفس عمیق بکشید، لحظه ای نگه دارید بعد به طور کامل و آرام بازدم کنید.

گام پنجم: سعی کنید هر گونه برداشت نا به جا از امتحانات و حالت ناراحتی و انزجار و نفرت از دیگران را از خود دور کنید.

گام ششم: در صورتیکه قبل از شروع امتحان دستورات و راهنمایی از سوی معلم و یا ناظرین جلسه داده می شود به آن ها کاملاً توجه کنید.

گام هفتم: پش از این که سوالات در اختیارتان قرار گرفت بلافاصله و با عجله شروع به نوشتن نکنید ابتدا سوالات را یک بار سریع مرور کنید بعد اول جواب سوالات ساده را بنویسید و سپس به سوالات مشکل بپردازید.

گام هشتم: در صورت داشتن جای مناسب بر روی برگه امتحانی بهتر است در کنار هر سوال مطالب ضروری و کلیدی را به صورت رمز تلگرافی یادداشت کنید.

گام نهم: برای رفع هر گونه خستگی در اندام خود کافی است اندکی به استراحت بپردازید.

گام دهم: در نوشتن پاسخ ها با دقت عمل کنید و خود را به جای معلمی قرار دهید که می خواهد همین برگه را تصحیح کند. املای غلط، خط ناخوانا، جملات ناقص از جمله عواملی است که موجب می شود معلم مطالب درج شده در برگه امتحانی شما را نتوانند به دقت مطالعه کند و بعلاوه این تصور به او دست دهد که این برگه فاقد اطلاعات مناسب و صحیح است و همین امر باعث خواهد شد حتی جواب های دقیق و رسای شما نمره کامل نگیرند.

گام یازدهم: همیشه یک پاسخ ضعیف و ناقص بهتر از هیچ است. اگر برحسب اتفاق به سوالی برخورد کردید که درباره آن حضور ذهن نداشته و چیزی نمی دانید بهتر است بر روی کاغذ پیش نویس هرچه درباره آن سوال به ذهنتان می رسد یادداشت کنید وقتی شروع به نوشتن کنید به تدریج بعضی از قسمت ها به یادتان خواهد آمد.

گام دوازدهم: قبل از تحویل برگه امتحانی نوشته ها خود را مرور کنید. اگر نکاتی را در حین نوشتن فراموش کرده اید کامل کنید و سوالاتی را که به آن ها پاسخ نامشخصی داده اید بیشتر توضیح و سپس سوالات و پاسخ آن ها را با کشیدن خطی زیر آنها را از هم جدا کنید.

گام سیزدهم: سعی کنید عجله ای برای تحویل دادن ورقه نداشته باشید و تا آن جا که می توانید درباره سوالات فکر کنید.

گام های پس از امتحان

گام اول: در صورتی که به سوال های یک یا چند امتحان به نحوی که انتظار داشتید به خوبی پاسخ ندادید خاطر خود را پریشان نکنید. بلکه سعی نمایید سایر امتحانات باقی مانده را به خوبی بگذرانید.

گام دوم: در صورت عدم موفقیت سعی کنید واقع بینانه به ارزیابی این عدم موفقیت بپردازید قیل از همه بدانید (( دنیا به آخر نرسیده است))

کمی بهتر بیندیشید متوجه خواهید شد که همه چیز در این عدم موفقیت شما خلاصه نشده است باید ار این عدم موفقیت های جزیی برای رویاریی با مشکلات و سختی های آتیه زندگی درس بیاموزیم.

گام سوم: قیل از انداختن تقصیر به گردن دیگران (سخت بودن سوالات، کم بودن وقت و ... ) به نقاط ضعف خود پی برده و در صدد رفع مشکلات برآیید و در پی برنامه ریزی صحیح و عملی باشید.

دانش آموز گرامی در صورت موفقیت در امتحانات خود را تمجید و تشویق کنید و شیوه های قبلی را ادامه دهید. در صورت عدم موفقیت با استفاده از توانایی های خود سعی کنید در کارها به موفقیت نایل شوید زیرا شکست بر خلاق موفقیت به تدریج و به طور مداوم سبب کم شدن انگیزه و نهایتاً موجب یاس و ناامیدی می شود.

در پژوهش های فراوانی که پیرامون زندگی نامه دانشمندان بزرگ شده است به چهره های برجسته ای نظیر ادیسون و انیشتاین بر می خوریم که در دوران تحصیل دارای نمرات مطلوب نبودند ولی با تلاش و کوشش های مداوم و پیگیر به پیشرفت های وسیعی دست یافتند.

با توکل به خداوند و رعایت مفاد این مجموعه انشاالله موفق خواهید بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاه شما بعد از تایید در قسمت نظرات نمایش داده خواهد شد.
لطفا نام را وارد نمایید.
لطفا متن دیدگاه را وارد نمایید.