جستو جو

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس

  -به نام آنکه جان را فکرت آموخت

 

اعتماد به نفس «Self-confidence» همچنین از خودباوری به عنوان نام دیگری از آن یاد می کنند یکی از شاخه های علم روانشناسی و اجتماعی است. حتماً این حالت به شما دست داده است که بخواهید یک کار بزرگ مانند سخنرانی برای اشخاص بزرگ انجام دهید، ولی چون به خود اعتماد ندارید دچار استرس می شوید و حاضر به سخنرانی نمی شوید. این فقط یک مثال کوچک از اعتماد به نفس بود و در ادامه مثال های دیگری در این باره خواهید خواند.

 

برای اینکه با موضوع اعتماد به نفس بیشر آشنایی پیدا کنید، مقاله ای کامل در مورد خودباوری و اعتماد داشتن به خود آماده کرده ایم که می توانید موضوعاتی که در این مقاله به کار رفته است را در زیر مشاهده نمایید :

 

    تعریف اعتماد به نفس اولین موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

    بعد از اینکه فهمیدید خودباوری چیست؟ انواع آن را نیز نام برده ایم و هر کدام را توضیح داده ایم.

    موضوع بعدی که به آن اشاره شده است، ضرورت وجود اعتماد به نفس نام دارد.

    فواید داشتن اعتماد به نفس و ضررهای نداشتن خودباوری از مطالبی است که درباره آن توضیح داده شده است.

    سپس در مورد علل عدم اعتماد به نفس توضیحاتی داده شده است.

    همچنین درمان خودباوری را می توان از مطالبی نامید که پیرامون آن بحث شده است.

    بعد از آن تقویت کردن اعتماد به نفس مورد بررسی قرار گرفته شده است.

    و

 

همه چیز درباره اعتماد به نفس یا خودباوری

 

اعتماد به نفس در مکاتب مادی و روانشناسی غرب به معنای خود اتکایی است؛ اما باید توجه داشت که نیروی جسمی و روانی هر انسانی محدود است و در نتیجه درجه امیدواری او نیز محدود است بر خلاف بینش الهی.

 

کسانی که از ایمان به خدا، بی بهره اند تا موقعی که در بن بست گرفتار نشده اند، مرد کار و فعالیت هستند، اما همین که در بن بست ها قرار گرفتند حالت یأس و نا امیدی به آنها دست می دهد و در چنین شرایطی اعتماد به نفس، نمی تواند روان آنها را از اظطراب و نگرانی حفظ کند.

 

اما کسانی که به خدا ایمان و اعتماد دارند، هرگز دچار یآس نمی شوند.

اعتماد به نفس یا خودباوری

 

اعتماد به نفس یا خودباوری

 

بسیاری از افراد به طور دقیق معنی اعتماد به نفس را درک نکرده اند و گمان می کنند اینکه آن ها در کارهایشان موفق می شوند به معنی اعتماد به نفس است در صورتیکه اینگونه نیست و اعتماد به نفس این است که قبل از موفق شدن در کاری ما به خودمان ایمان داشته باشیم که حتما موفق می شویم. اگر ما خودمان را بشناسیم و نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف خود آگاهی کامل داشته باشیم  در این صورت ما اعتماد به نفس داریم. اگر اعتماد به نفس داشته باشیم و خودمان را همان گونه که واقعا هستیم قبول داشته باشیم و موفقیت ها و شکست های خودمان را دلیل قوت و ضعف خود ندانیم ،آن موقع است که نیرویی در خود به وجود آوردیم که هیچ چیز نمی توان بر آن غلبه کند. همیشه اعتماد به نفس از درون ما به وجود می آید زمانی که ما خودمان را باور داشته باشیم و به خومان تعهد داشته باشیم، در این صورت می توانیم تمام نیازها و خواسته های خود را برآورده کنیم.

انواع مختلف اعتماد به نفس

 

اگر ما بخواهیم اعتماد به نفس واقعی را در درون خود ایجاد کنیم باید انواع اعتماد به نفس را بشناسیم و سعی کنیم تمام آن ها را داشته باشیم

 

یکی از انواع اعتماد نفس، اعتماد به نفسی است که ما با وجود داشتن آن می توانیم به آرزوهایمان برسیم و در انجام دادن کارها توانایی داشته باشیم به این نوع اعتماد به نفس (اعتماد به نفس رفتاری) می گویند.

 

اگر ما بتوانیم احساسات و عواطف خود را در دست بگیریم و آن ها را به کنترل خود درآوریم و بدانیم از آن ها در چه زمان هایی استفاده کنیم، در این صورت ما دارای (اعتماد به نفس احساسی) هستیم.

 

نوع دیگری از اعتماد به نفس هست که مربوط به اعتقادات و معنویات می شود. در این نوع اعتماد به نفس ما به خدا و خالق هستی و آفرینش جهان ایمان می آوریم. این اعتقاد باعث می شود که ما به هدفمان از زندگی در این دنیا پی ببریم. این نوع اعتماد به نفس نیز (اعتماد به نفس معنوی) نام دارد.

هدف از داشتن اعتماد به نفس

 

هدف از داشتن اعتماد به نفس این است که در وجودمان قدرتی ایجاد کنیم که با داشتن آن دیگر نیازمند کمک کسی نشویم. البته باید حواسمان باشد که اعتماد به نفس داشتن با اینکه ما خود را بی نیاز از وجود خدا باشیم متضاد است. داشتن اعتماد به نفس نباید باعث شود که ما از وجود خدا غفلت کنیم بلکه هدف آن این است که ما توانایی ها و لیاقت های خود را بشناسیم و با استفاده از آن ها بهتر بندگی خدا را بکنیم و دستمان را جلوی کسی جز او دراز نکنیم.

اهمیت داشتن اعتماد به نفس

 

برای داشتن خودباوری باید از همان دوران کودکی آن را در خود پرورش دهیم، کودکان ما به اعتماد به نفس نیاز دارند تا با استفاده از آن بتوانند از همان ابتدا با مشکلاتشان کنار بیایند و راه خوشبختی را پیش بگیرند. علاوه بر اینکه باید جنبه های دینی و معنوی را در کودکی پرورش دهیم باید حرکات و رفتار آن ها را رهبری کنیم و آن ها را راهنمایی کنیم تا فضایل اخلاقی خوب را درک کنند و آن ها را در وجود خود رشد دهند تا در آینده افرادی مؤمن و دارای اعتماد به نفس باشند.

ضرر و زیان های عدم اعتماد به نفس

 

اگر کودکان ما دارای عدم اعتماد به نفس باشند در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در صورت عدم اعتماد به نفس آن ها برای انجام دادن هر کاری نیازمند کمک دیگران خواهند بود و همیشه به کسی نیازخواهند داشت که به او تکیه کنند. آن ها نمی توانند خود واقعیشان باشند و همیشه در حد کمتر از سطح تواناییشان هستند به همین دلیل همیشه احساس کوچک بودن و حقارت می کنند. اینگونه افراد معمولا منزوی هستند و با دیگران معاشرت نمی کنند. آن ها همیشه احساس تنهایی می کنند و فکر می کنند دیگران آن ها را دوست ندارند و همیشه به نقاط ضعف خود فکر می کنند و این امر باعث افسردگی و بروز اختلالات عصبی در آن ها می شود.

 

 

زهرا هاشمپوربیمرغی- دبیرستان حضرت زینب(س)


ارسال دیدگاه
دیدگاه شما بعد از تایید در قسمت نظرات نمایش داده خواهد شد.
لطفا نام را وارد نمایید.
لطفا متن دیدگاه را وارد نمایید.